Brev:
Høj pige, men lav vægt
26. januar 2008
Alder:
18 mdr.
Høj pige, men lav vægt
Hej Helen
Min egen sundhedsplejerske var her forleden til et afsluttende besøg, og jeg fik ikke lige spurgt hende om det følgende - måske du kan hjælpe mig?
Julie er en meget høj pige, hun blev målt til 91 cm, men hun vejer ikke så meget (11,2 kg). Hun har altid være lang og slank, men hun har da lidt polstring og hun trives gevaldigt.
Sådan som jeg har forstået det, så betyder det ikke noget, at hendes vægt er noget i underkanten sammenlignet med hendes højde, blot hun trives. Men er der noget vi skal være særligt opmærksomme på i den forbindelse? Skal vi give hende ekstra fedtstof til muskler og opbygning af celler, eller skal vi blot følge de almindelige retningslinier for hendes alder?
Jeg synes ikke, Julie spiser særligt meget til måltiderne, men hun spiser ofte. Er det vejen frem? Lige nu er hun meget selektiv med, hvad hun spiser, så det er meget svært at variere det.
På en normal dag spiser Julie cirka sådan:
kl. 6.00 - står op: 1/4 grovbolle uden pålæg (hun er sulten med det samme, hun står op)
kl. 6.30: 2 dl øllebrød m. letmælk og lidt sukker
kl. 9.00: frugt eller brød (foregår i dagplejen)
kl. 11.00: ½ skive rugbrød m. pålæg, agurkestave eller lignende
sover ca. 1½ time
kl. 14.00: ½ grovbolle m. pålæg
Indtil kl. 16.45: riskager (grove) eller frugt
kl. 16.45: 1 dl pasta, lidt kartofler og måske lidt kød. Kun majs vil hun spise lige p.t.
kl. 18.15: puttes til nat
Når jeg ikke giver Julie mere mellem kl. 14.00 og aftensmaden, så skyldes det, at hun i forvejen er meget svært at få aftensmad i, og jeg vil jo gerne, at hun beholdt lidt appetit. Hun vil ikke spise mere end ½ bolle om eftermiddagen.
med venlig hilsen
Linda